Thursday, December 4, 2008

Kisah Alam Semester (7)

Sistem Suria

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Planet dan sesetengah planet kerdil dari Sistem Suria; manakala saiz adalah berskala, jarak relatif dari Matahari adalah bukan.

Sistem Suria[a] (B. Inggeris: Solar System) terdiri dari Matahari dan objek selestial yang terikat kepadanya dengan graviti. Objek ini adalah lapan planet dan 166 bulan mereka yang diketahui,[1] empat planet kerdil dan berbillion dari anggota kecil, termasuk asteroid, objek berais jalur Kuiper, komet, meteroid, dan debu Antaraplanetari.

Secara umum, rantau bercarta dari Sistem Suria ialah Matahari, empat planet terestrial dalaman, jalur asteroid, empat planet gas gergasi luaran, jalur Kuiper, cakera bertaburan, dan yang unggulnya kemungkinan hipotesisnya awan Oort.

Sealiran dari zarah bercas dari (angin suria) Matahari, mencipta heliosfera, sebuah buih yang menyerap Sistem Suria dan terhapus dalam heliopause, secara kasarnya pada tepian dari cakera bertaburan.

Mengikut susunan dari jarak mereka dari Matahari, lapan planet ialah:

Laksana pertgh-2008 empat objek yang lebih kecil dikelaskan sebagai planet kerdil. Ceres berada dalam jalur asteroid, manakala tiga yang lain (Pluto, Makemake dan Eris) semuanya melepasi Neptun.

Enam dari planet dan dua dari planet kerdil secara bergilir diorbit oleh satelit semulajadi, lazimnya diistilahkan "bulan" selepas Bulan Bumi, dan setiap dari planet luaran dikelilingi oleh cincin planetari dari debu dan zarah lain.

No comments:

Post a Comment

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme